Legenda polskiego kolejnictwa wróci na tory!

Elektryczny Zespół Trakcyjny EN-57 to legenda polskich torów.  Jest on do dziś spotykany (bardzo często) na trasach regionalnych (obsługiwanych m.in. przez POLREGIO, czy Koleje Mazowieckie) np. na linii KrakówZakopane. Jednak najczęściej są to “nowe” składy EN-71 lub po modernizacji. 

W styczniu 2022 swojego EN-57 do stanu sprzed 60 lat przywróciła spółka Koleje Mazowieckie: Powrócono do ówczesnego żółto – niebieskiego malowania, oznaczeń oraz wnętrza! Identycznie jak w PRL-u!

Jednak to POLREGIO posiada pierwszy wyprodukowany pociąg EN-57, który popularnie nazywano “kiblem”. Nazwa wzięła się prawdopodobnie z tego, że w pociągu bardzo często pachniało moczem. Było to spowodowane tym, że wloty powietrza do systemu hydraulicznego (który obsługuje m.in. drzwi) znajdowały się w toalecie i bardzo często trafiał do nich mocz. Tak to tłumaczył Pan Jakub Kulecki w odcinku nr 57 na temat “kibla” na swoim YouTube’owym kanale pt. “Po kolei z Kuleckim”, link do filmiku znajduje się TUTAJ.

Tak jak wcześniej wspominałem, “Kibel” EN-57 o numerach 001 jest właśnie w posiadaniu spółki POLREGIO. -Jest to pierwszy egzemplarz najdłużej produkowanej serii pojazdów kolejowych na świecie i stanowi unikalną wartość dla dziedzictwa kolejowego. 25 listopada 2017 roku nasz pojazd EN57-001 został wpisany do rejestru zabytków przez wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Rzeszowie i jest objęty nadzorem konserwatora zabytków – tłumaczy Aleksandra Baldys, Rzecznik Prasowy POLREGIO dla www.nakolei.pl.

Pan Baldys tłumaczy, że odrestaurowanie pociągu może kosztować około 4 – 5 milionów złotych, co spowodowane jest chęcią przywrócenia pierwotnego wyglądu, oznaczeń, systemów oraz malowania pociągu – jakie miało miejsce 60 lat temu (pierwszy egzemplarz EN-57 “wypuszczono” na tory 2 lutego 1962 roku). POLREGIO stara się o dofinansowanie ze środków pomocowych UE, ponadto kolejarze zwrócili się pisemnie do Marszałka województwa podkarpackiego z prośbą o rozpatrzenie możliwości dofinansowania rewitalizacji EN-57 nr 001, z regionalnych środków w dyspozycji województwa.

Obecnie firma czeka na odpowiedź Marszałka województwa podkarpackiego – Pana Władysława Ortyla. A wszyscy fani kolejnictwa mają nadzieję na powrót legendy w kształcie “retro – pociągu” w takiej formie jak w 1962r.

 

Na obrazku wyróżniającym znajduje się tytułowy EN-57 w “starym” malowaniu POLREGIO.

———
Autor:
Kamil Szynal 
Licealista, bloger, pasjonata historii najnowszej i rekonstruktor historyczny. Redaktor portalu M jak Małopolska i Sucha24.