Legenda polskiego kolejnictwa wróci na tory!
Elektryczny Zespół Trakcyjny EN-57 to legenda polskich torów. Jest on do dziś spotykany (bardzo często) na trasach regionalnych (obsługiwanych m.in. przez POLREGIO, czy Koleje Mazowieckie) np. na linii Kraków – Zakopane. Jednak najczęściej są to “nowe” składy EN-71 lub po modernizacji.
W styczniu 2022 swojego EN-57 do stanu sprzed 60 lat przywróciła spółka Koleje Mazowieckie: Powrócono do ówczesnego żółto – niebieskiego malowania, oznaczeń oraz wnętrza! Identycznie jak w PRL-u!
Jednak to POLREGIO posiada pierwszy wyprodukowany pociąg EN-57, który popularnie nazywano “kiblem”. Nazwa wzięła się prawdopodobnie z tego, że w pociągu bardzo często pachniało moczem. Było to spowodowane tym, że wloty powietrza do systemu hydraulicznego (który obsługuje m.in. drzwi) znajdowały się w toalecie i bardzo często trafiał do nich mocz. Tak to tłumaczył Pan Jakub Kulecki w odcinku nr 57 na temat “kibla” na swoim YouTube’owym kanale pt. “Po kolei z Kuleckim”, link do filmiku znajduje się TUTAJ.
Tak jak wcześniej wspominałem, “Kibel” EN-57 o numerach 001 jest właśnie w posiadaniu spółki POLREGIO. -Jest to pierwszy egzemplarz najdłużej produkowanej serii pojazdów kolejowych na świecie i stanowi unikalną wartość dla dziedzictwa kolejowego. 25 listopada 2017 roku nasz pojazd EN57-001 został wpisany do rejestru zabytków przez wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Rzeszowie i jest objęty nadzorem konserwatora zabytków – tłumaczy Aleksandra Baldys, Rzecznik Prasowy POLREGIO dla www.nakolei.pl.
Pan Baldys tłumaczy, że odrestaurowanie pociągu może kosztować około 4 – 5 milionów złotych, co spowodowane jest chęcią przywrócenia pierwotnego wyglądu, oznaczeń, systemów oraz malowania pociągu – jakie miało miejsce 60 lat temu (pierwszy egzemplarz EN-57 “wypuszczono” na tory 2 lutego 1962 roku). POLREGIO stara się o dofinansowanie ze środków pomocowych UE, ponadto kolejarze zwrócili się pisemnie do Marszałka województwa podkarpackiego z prośbą o rozpatrzenie możliwości dofinansowania rewitalizacji EN-57 nr 001, z regionalnych środków w dyspozycji województwa.
Obecnie firma czeka na odpowiedź Marszałka województwa podkarpackiego – Pana Władysława Ortyla. A wszyscy fani kolejnictwa mają nadzieję na powrót legendy w kształcie “retro – pociągu” w takiej formie jak w 1962r.
Na obrazku wyróżniającym znajduje się tytułowy EN-57 w “starym” malowaniu POLREGIO.
———
Autor:
Kamil Szynal
Licealista, bloger, pasjonata historii najnowszej i rekonstruktor historyczny. Redaktor portalu M jak Małopolska i Sucha24.