Nowy pomysł na rower miejski w Krakowie

Kraków planuje przywrócić system roweru miejskiego w nowej formule. Ma być nią miejska wypożyczalnia rowerów zwykłych i elektrycznych w modelu długoterminowym.

Proponowane rozwiązanie jest nie tylko lepiej dostosowane do uwarunkowań rynkowych, ale zapewnia użytkownikom wiele korzyści takich jak np. gwarancję szybkiej naprawy lub wymiany roweru w ramach opłaty abonamentowej.

Długoterminowy wynajem roweru to usługa sprawdzona w krajach Europy Zachodniej. Zgodnie z założeniami w Krakowie będzie można wypożyczyć rower w przystępnej cenie abonamentu miesięcznego. Do wyboru mają być dostępne rowery tradycyjne oraz z napędem elektrycznym. Plusem proponowanego rozwiązania ma być zapewniona 48-godzinna gwarancja naprawy roweru lub w przypadku braku możliwości naprawy w tym czasie wymiana pojazdu na inny.

Miasto liczy, że nowa oferta spotka się z szerokim zainteresowaniem i w konsekwencji proponowane rozwiązanie przyczyni się do wzrostu udziału ruchu rowerowego w transporcie.

Dzięki temu, że w miejskiej wypożyczalni dostępne będą rowery elektryczne, których ceny są stosunkowo wysokie, osoby chętne wypróbować tego rodzaju środek transportu, będą to mogły zrobić na korzystnych warunkach.

W bieżącym roku miasto kontynuuje również rozwój pozytywnie odbieranego przez mieszkańców systemu wynajmu średnioterminowego rowerów elektrycznych Park-e-Bike dostępnego na parkingu P&R Czerwone Maki. W planach jest zakup dodatkowych 100 jednośladów i udostępnienie ich na tych samych zasadach na pozostałych parkingach P&R.

Przypomnijmy, że pierwsza w Polsce wypożyczalnia rowerów miejskich powstała w 2008 roku właśnie w Krakowie. Na początku składała się zaledwie ze 100 rowerów rozmieszczonych w 10 stacjach w centrum miasta. Szybko jednak udowodniła sceptykom, że w polskich realiach taki pomysł na popularyzację roweru jako środka transportu ma szanse się przyjąć i rozwijać.

Dziś, mimo rozwoju infrastruktury rowerowej, miejskie systemy rowerowe borykają się z problemami. Liczba wypożyczeń maleje, a formuła najmu krótkoterminowego wydaje się powoli wyczerpywać. Uruchamianiem wypożyczalni, w coraz mniejszym stopniu zainteresowane są podmioty prywatne, a wśród nich również zagraniczne korporacje oferujące w polskich miastach elektryczne hulajnogi. Dlatego też konieczne jest poszukiwanie nowych rozwiązań, które sprawią, że na ulice znów wyjadą publiczne, miejskie rowery.

fot. ZTP Kraków

Źródło: krakow.pl

Skomentuj post

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Proszę wpisać nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z linkiem do ustawienia nowego hasła.