Jak osoba niesłysząca może skontaktować się z numerem alarmowym 112? Informujemy!
Życie ludzkie jest najważniejsze. Na warcie 24/7 czuwają służby i dyspozytornia z załogą obsługującą numer 112 na czele, żeby nieść pomoc o każdej porze dnia i nocy. Kontaktujemy się z dyspozytorem przez telefon, dzwoniąc na numer 112, ale jak może pomóc osoba niesłysząca? Już tłumaczymy!
– Numer 112 jest jednolitym numerem alarmowym obowiązującym na terenie całej Unii Europejskiej. Służy do powiadamiania w sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia. Dla wiadomości SMS dla osób niesłyszących w województwie Małopolskim został uruchomiony nr 728 112 112 – można przeczytać na stronie internetowej Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Lecz jak powinien wyglądać kontakt i akcja ratunkowa prowadzona przez osobę niesłyszącą? Przedstawiamy krótką instrukcję:
- Miejsce wysłania SMS’a powinno znajdować się w pobliżu miejsca zdarzenia
- Wysyłając SMS’a należy być w bezpiecznym dla siebie miejscu
- W wysyłanym SMS’ie należy napisać niezbędne informacje
- Po wysłaniu SMS’a należy czekać na odpowiedź zwrotną z Centrum Powiadamiania Ratunkowego o przyjęciu zgłoszenia, lub SMS’a z dodatkowymi pytaniami
Jeśli sytuacja nagle się zmieni lub pogorszy, należy szybko o tym powiadomić operatora numeru „112” poprzez wysłanie kolejnego SMS’a
Należy starać się o chwilowe nie korzystanie z telefonu, z którego dokonywano zgłoszenia na wypadek, gdyby operator chciał wysłać SMS’a w celu weryfikacji informacji lub udzielenia innych dodatkowych informacji. Przede wszystkim na początku SMS’a wysłanego na numer alarmowy 728 112 112 należy poinformować, że jest się osobą niesłyszącą, swoje imię i nazwisko oraz dokładny adres zdarzenia!
Operator numeru 728 112 112 (czyli 112) może dopytywać o szczegóły, wysyłać informacje o czasie dojazdu karetki, ale na pewno poinformuje o przyjęciu zgłoszenia. Jest to fantastyczne rozwiązanie wprowadzone w małopolskim ratownictwie i z pewnością ten system ułatwia niesienie pomocy bliźniemu!