Początki historii firmy Wawel sięgają 1898 roku. Jakie wydarzenia i decyzje strategiczne przyczyniły się do rozwoju firmy przez ponad stulecie?
Marka Wawel to jeden z czołowych producentów słodyczy w Polsce. Od ponad 125 lat łączy moc tradycji z wyczuciem współczesnych gustów. 1898 to rok kiedy wszystko się zaczęło. Wtedy to właśnie wtedy do Krakowa przyjechał młody Adam Piasecki, którego talent cukierniczy dał początek dzisiejszej firmie Wawel. Pierwszą pracownię i sklep otworzył przy ul. Długiej, a na kolejny - zaledwie 6 lat później - wybrał miejsce przy ul. Floriańskiej. W 1910 roku pryncypał kupił dużą posesję, którą zaadaptował do celów fabrycznych, wybudował także nowe obiekty. W listopadzie została uruchomiona fabryka, która umożliwiła dzienną produkcję słodkości Piaseckiego na poziomie 600 - 700 kg. Adam Piasecki na tym jednak nie poprzestał. Nadal inwestował w rozwój i innowację maszyn i fabryk, dzięki czemu zaledwie 2 lata później dzienna produkcja wzrosła już do 1 500 kg. Z archiwalnych źródeł wiadomo, że w 1913 roku katalog firmowy Piaseckiego zawierał aż 11 gatunków czekolady twardej, 3 gatunki czekolady mlecznej oraz 13 gatunków czekolady nadziewanej, 8 gatunków galanterii czekoladowej i kilka gatunków biszkoptów, herbatników i ciastek.
Po I wojnie, w 1919 roku, Piasecki sprzedał swoją fabrykę spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, której sam stał się członkiem. Nowa firma przyjęła nazwę A. Piasecki - Fabryka Czekolady i Cukrów w Krakowie - spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Rok później powstała spółka akcyjna A. Piasecki Fabryka Czekolady w Krakowie, która zajmowała się produkcją wyrobów czekoladowych i karmelków.
W 1923 roku produkcja została przeniesiona do nowego budynku przy ul. Wrocławskiej 17. Produkowano tutaj głównie czekolady twarde i nadziewane, czekoladki napełniane likierami i kremami, galanterię czekoladową formowaną i oblewaną, pomadki, karmelki pełne i nadziewane. Dziś upamiętnia to miejsce jeden ze sklepów firmowych Wawel, znajdujący się się przy ul. Łokietka 8d, z wejściem od ulicy Wrocławskiej.
W styczniu 1951 roku powstały Zakłady Przemysłu Cukierniczego “Wawel”. W ich skład weszły trzy firmy cukiernicze: wytwórnia nr 1 przy Wrocławskiej, dawny “A. Piasecki”, zakład 2 przy Masarskiej, kiedyś “Suchard” i wytwórnia nr 3 przy ul. Kącik, czyli “Pischinger”.
W momencie startu nowego przedsiębiorstwa asortyment ZPC “Wawel” stanowiło: 36 gatunków karmelków, 24 gatunki galanterii czekoladowej, 12 gatunków czekolady twardej oraz 8 odmian pieczywa cukierniczego. Każdy z zakładów specjalizował się w produkcji innej kategorii słodyczy, co pozwoliło na obniżenie kosztów przy jednoczesnych zwiększeniu rozmiarów łącznej produkcji oraz stopniowemu rozszerzaniu asortymentu.
Kolejne lata to okres dynamicznego rozwoju firmy. Na tle przemian gospodarczych w kraju, podjęto decyzję o prywatyzacji przedsiębiorstwa i przekształceniu go w spółkę akcyjną - Zakłady Przemysłu Cukierniczego Wawel SA. W 1997 roku Komisja Papierów Wartościowych i Giełd dopuściła akcje spółki do obrotu publicznego. Debiut akcji nastąpił 11 marca 1998 roku. W 2005 roku firma zmienia nazwę na znaną do dziś - Wawel SA.
W 2006 zakłady produkcyjne zostają przeniesione do jednego nowoczesnego zakładu produkcyjnego wybudowanego w podkrakowskich Dobczycach. Siedziba Zarządu firmy pozostaje w Krakowie i mieści się na krakowskim Podgórzu, przy ul. Warneńczyka 14.
W 2015 roku rozpoczęła się rozbudowa zakładu produkcyjnego w Dobczycach oraz budowa zakładu nr 2 i wyposażanie go w nowe, ultranowoczesne linie produkcyjne i maszyny pakujące. Inwestycja realizowana w obszarze Specjalnej Strefy Ekonomicznej znacznie zwiększyła zdolności produkcyjne oraz umożliwiła produkcję nowego asortymentu. W 2017 roku zakończono budowę zakładu produkcyjnego nr 2.
Wawel mimo systematycznych inwestycji i rozwoju, zawsze ma na uwadze dobro środowiska naturalnego. Dlatego stale monitorujemy swój potencjalny wpływ na środowisko m.in. poprzez kontrolne pomiary zanieczyszczeń emitowanych do atmosfery, rejestrację awarii mających wpływ na środowisko naturalne, pomiar hałasu, kontrolę parametrów ścieków oraz monitoring zużycia wody i ilości odprowadzanych ścieków, czy ewidencję ilości opakowań wprowadzanych do obrotu wraz z wyrobami.
Wawel to jedna z najstarszych firm cukierniczych w Polsce. W jaki sposób firma utrzymuje i pielęgnuje swoje tradycje, jednocześnie dostosowując się do zmieniających się trendów rynkowych?
W Wawelu staramy się łączyć tradycję z nowoczesnością, zarówno w produktach, jak i realizowanych kampaniach marketingowych, poprzez język komunikacji. W 2022 roku wprowadziliśmy nowe logo marki. Postanowiliśmy wrócić do korzeni i postawić na najmocniejsze strony i skojarzenia z marką, takie jak: królewskość, jakość, czekoladowość. Nowa komunikacja marketingowa ma na celu wzmocnić skojarzenia z czekoladową tradycją i królewską jakością produktów Wawel. W nowym logo pojawiła się korona oraz data wskazująca początek działalności firmy - 1898, czyli otwarcie pierwszego sklepu przez Adama Piaseckiego w Krakowie.
Dbałość o tradycję podkreślamy również pielęgnując receptury, które są naszym dziedzictwem i gwarancją niezmiennego od pokoleń smaku naszych kultowych produktówDbamy o tradycję także na poziomie oferowanych produktów. Od ponad 100 lat Wawel niezmiennie w swojej ofercie ma miniczekoladkę Danusię i karmelki: Kukułki, Raczki, Fistaszkowe i Miętowe. Od ponad 60 lat produkujemy także znane od kilku pokoleń, kultowe już czekoladki nadziewane: Malaga, Tiki Taki i Kasztanki.
Wawel to jednak przede wszystkim prawdziwe bogactwo świata czekolad. W ofercie mamy ponad 20 klasycznych czekolad pełnych i nadziewanych w formie tabliczek standardowych oraz wyśmienite czekolady nadziewane w formie tabliczek dużych. Gorzkie Czekolady Premium z wysoką zawartością kakao posiadają certyfikat RAC potwierdzający przestrzeganie wysokich standardów etycznych i ekologicznych na etapie uprawy i pozyskiwania surowca. Marka słynie także z cukierków w czekoladzie lub nowych smaków czekoladek nadziewanych. Wystarczy wymienić pyszne Trufle z Wawelu, czy Michałki z Wawelu. Teraz już Wśród tradycyjnych słodkości z Wawelu znajdziemy też znaną od lat Mieszankę Krakowską tradycyjną, pyszną owocową galaretkę, teraz dostępną również w formie okrągłej pastylki.
W tym roku do portfolio Wawel dołączyła nowa linia produktów: Żelki Travelki marki Fresh & Fruity. To aż 4 oryginalne wersje owocowych żelków, które zaskakują soczystością i intensywnością doznań. Ponadto w ofercie Wawelu dostępna jest także wyjątkowa linia produktów bez dodatku cukru, m.in. czekolady i wafle czy rozwijająca się linia słodyczy odpowiednich dla wegan..
Dbałość o tradycję podkreślamy również pielęgnując receptury, które są naszym dziedzictwem i gwarancją niezmiennego od pokoleń smaku naszych kultowych produktów.
Produkty Wawel cieszą się dużą popularnością w kraju i za granicą. Jakie cechy wyróżniają słodycze Wawel spośród konkurencyjnych marek na rynku?
Słodycze marki Wawel powstają w oparciu o wdrożony w 2017 roku pionierski program “Dobre Składniki”. Główną jego ideą jest tworzenie słodyczy najwyższej jakości, o krótkim i nieskomplikowanym składzie, przy zachowaniu 100% smaku. W procesie tym firmę wspiera powołana w tym celu Rada Ekspertów, w skład której wchodzą przedstawiciele wiodących polskich uczelni. Działając zgodnie z ideą „Dobrych Składników”, tworzymy innowacyjne produkty, stale je udoskonalając. Program „Dobre Składniki” to sprawdzone receptury, krótki skład produktów i zaangażowanie ludzi w tworzenie wysokiej jakości słodyczy. Transparentna komunikacja oraz współpraca wielu zespołów - od działu produkcji, technologii, aż po marketing czy sprzedaż sprawia, że konsumenci niezmiennie wybierają nas wśród innych marek.
Dbamy także o zrównoważony rozwój poprzez racjonalne korzystanie z zasobów środowiska: ograniczamy zużycie wody, pobór energii elektrycznej, współpracujemy z organizacjami odzysku i utylizacji oraz segregujemy odpady. Są to podstawowe aspekty czyniące markę Wawel wrażliwą na ekologię i odpowiedzialną społecznie.
Od 2008 roku przy Wawelu działa Fundacja „Wawel z Rodziną”, która kontynuuje wieloletnie tradycje dobroczynne marki Wawel.
Firma Wawel produkuje różnorodne rodzaje słodyczy, od czekolady po krówki. Jakie są procesy produkcyjne i tajemnice rzemiosła, które pozwalają na osiągnięcie doskonałego smaku i jakości w każdym produkcie?
Każda kategoria produktów wymaga od nas zastosowania różnych procesów produkcyjnych. W inny sposób wyrabiane są karmelki - częściowo ręcznie, a inny czekolady, gdzie istotne jest m.in odpowiedni czas konszowania pozwalający otrzymać idealną konsystencję czekolady. Aby móc oferowaćwyrabiać znacząco różniące się od siebie linie produktów, istotna była rozbudowa zakładu produkcyjnego. Obecnie w podkrakowskich Dobczycach nasze słodkości produkowane są w dwóch nowoczesnych fabrykach, w których do produkcji wykorzystujemy urządzenia gwarantujące wysoką jakość i pyszny smak naszych słodyczyproduktów.
Wawel jest również zaangażowany w inicjatywy społeczne i ekologiczne. Czy może Pan podzielić się informacjami na temat działań firmy mającymich na celu zrównoważony rozwój i odpowiedzialność społeczną?
Wawel od wielu lat angażuje się w inicjatywy społeczne i ekologiczne. Od 2008 roku przy firmie Wawel działa wspomniana Fundacja „Wawel z Rodziną”, która kontynuuje wieloletnie tradycje dobroczynne marki Wawel. Realizowaliśmy także głośne ogólnopolskie aktywacje dobroczynne, w których konsumenci naszych mogli wspierać organizacje pożytku publicznego. Od dłuższego czasu jako odpowiedzialny społecznie producent staramy się zapobiegać powstawaniu zbędnych odpadów. Prowadzona jest m.in. ich segregacja i selektywna zbiórka oraz ścisła ewidencja ilościowa i jakościowa wytwarzanych odpadów. Ponadto prowadzona jest oszczędna oraz racjonalna gospodarka materiałowa. Miejsca wytwarzanych odpadów są właściwie zabezpieczone i oznakowane.
W 2022 roku marka wdrożyła kolejne rozwiązania zmierzające do ograniczenia zużycia energii poprzez m.in. in instalacje odzysku ciepła ze sprężarek i urządzeń technologicznych. Stosujemy także rozwiązania odzysku energii z urządzeń produkcyjnych i wentylacji, korzystamy z oświetlenia LED. W dalszym ciągu wykorzystujemy kolektory słoneczne służące do podgrzewania wody.
To nie koniec naszych przedsięwzięć na rzecz środowiska. Ze względu na lokalizację zakładu, dojeżdżają do niego pracownicy z kilku okolicznych powiatów. Część korzysta z firmowych linii autobusowych, kierujący samochodami osobowymi z kolei zachęcani są do wspólnego organizowania podróży do i z pracy. Dzięki specjalnej platformie carpoolingowej, w samym ubiegłym roku łącznie zarejestrowano 599 322 km wspólnych przejazdów, co przekłada się na spore obniżenie emisji ze spalania paliw.
Słodycze Wawel są dostępne na wielu rynkach zagranicznych. Jakie wyzwania i możliwości niesie ze sobą ekspansja międzynarodowa dla firmy cukierniczej?
Obecnie eksportujemy nasze produkty do 54 krajów na 6 kontynentach. Z pewnością wyzwaniem jest dostosowanie sprzedawanych produktów do przepisów prawnych i różnych kultur w zależności od regionu na świecie. Dokładamy jednak wszelkich starań, aby jak najlepiej sprostać tym wyzwaniom. Dlatego regularnie pozyskujemy dbamy o pozyskiwanie noweych certyfikatyów, które potwierdzają jakość naszych wyrobów, dbamy także o przedłużaenie certyfikatów, które już posiadamy, np. certyfikatu Halal, który potwierdzającego zgodność z wymaganiami dotyczącymi produkcji, pakowania i przechowywania w kulturze muzułmańskiej - stanowi on gwarancję, że produkty są wytwarzane z poszanowaniem norm prawa islamskiego.
Ekspansja międzynarodowa to przede wszystkim szansa na zwiększenie rozpoznawalności marki oraz rozszerzenie rynków zbytu. Aktualnie skupiamy się na budowie dystrybucji na terenie Europy Środkowej i Zachodniej, a także Bliskiego Wschodu i północnej Afryki. Nieustannie dokładamy wszelkich starań, aby nasz eksport rósł. Co roku pozyskujemy nowych klientów, często duże sieci, którzy gwarantują nam regularną sprzedaż na dużą skalę. Oczywiście, stale dbamy także o zachowanie dobrych relacji z partnerami, z którymi już współpracujemy.
Innowacje są kluczowe dla sukcesu wielu firm. W jaki sposób firma Wawel wprowadza nowe produkty i koncepcje do swojej oferty, zachowując jednocześnie swoją tożsamość marki?
W Wawelu staramy się łączyć tradycję z nowoczesnością. Dlatego na bieżąco obserwujemy trendy w branży FMCG oraz badamy zachowania i preferencje konsumentów na podstawie, których zapada decyzja o wprowadzeniu nowego produktu, smaku czy zmiany wizualnej opakowań. Wdrożenie na rynek nowości, poza obserwacją trendów i oczekiwań konsumentów, poprzedzamy badaniami oraz wieloma analizami zarówno w obszarze prób technologicznych, jak i estymacji sprzedażowych. W kolejnym kroku wdrożenia prowadzimy prace nad ideą i przeznaczeniem produktu, jego miejscem na półce. Następnie ustalamy cenę i pozycjonowanie w otoczeniu konkurencji. Równolegle trwa akceptacja nazwy, opakowania oraz całej szeroko pojętej komunikacji marketingowej. Cały ten skomplikowany proces można sprawdzić do etapów: obserwacji, analizy, szukania, tworzenia, korekty i wdrożenia. Całość wymaga współpracy wielu działów w firmie.
W Polsce i na świecie widzimy zmiany w preferencjach konsumentów w zakresie żywności, w tym słodyczy. Jakie trendy i zmiany rynkowe obserwuje firma Wawel i w jaki sposób na nie reaguje?
Od dłuższego czasu obserwujemy zwiększone zainteresowanie wśród konsumentów produktami bez dodatku cukru - słodzonymi zamiennikami cukru, a także słodyczami wegańskimi. Mamy świadomość, że jest to ważny segment rynku.
Już od ponad 30 lat produkujemy doskonałą czekoladę gorzką i mleczną bez dodatku cukru. W tym roku poszerzyliśmy portfolio o nowy smak - czekoladę gorzką 70% cocoa z cząstkami pomarańczy. Możemy śmiało powiedzieć, że jesteśmy jednym z liderów w Polsce w tej kategorii.
Coraz śmielej spoglądamy również w stronę wegan. Mamy w swojej ofercie wiele produktów pozbawionych wszelkich składników pochodzenia zwierzęcego np. galaretki w czekoladzie Mieszanka Krakowska, czekoladę Peanut Butter, miniczekoladę Peanut Butter i czekoladki nadziewane Peanut Butter. Rozpoczęliśmy właśnie dystrybucję nowej czekolady dla wegan - VEGE NOW. Receptura naszej nowej tabliczkiczekolady została oparta wyłącznie na składnikach roślinnych i już staje się hitem wśród odbiorców. Zawiera pastę z orzecha laskowego, która nadaje jej delikatną i aksamitną konsystencję oraz smak czekolady mlecznej bez konieczności dodawania mleka.
Na zakończenie, jakie są przyszłe plany i cele firmy Wawel? Jakiche nowyche produktówy, projektówy i inicjatywy możemy spodziewać się w najbliższym czasie?
W dzisiejszych czasach przyszłość wymaga od przedsiębiorstw elastyczności i rozwiniętej umiejętności reagowania na dynamiczne zmiany zarówno w bliższym jak i dalszym otoczeniu. Wahania i wzrost cen surowców, inflacja, zmiana zachowań konsumenckich i nie tylko, powodują, że plany mogą ulec modyfikacji. Jednak mimo tego, naszym nadrzędnym planem i celem jest dążenie do rozwoju produktów, działając równocześnie na rzecz zrównoważonego rozwoju. Od 2018 roku kontynuujemy program Dobre Składniki, w ramach którego nasze produkty mają krótki skład, bez zbędnych dodatków. Na rynku pojawiła się wspomniana już czekolada VEGE NOW, oparta wyłącznie na składnikach roślinnych i kilka innych przyjaznych weganom produktów.
Od ponad 30 lat produkujemy również linię słodyczy bez dodatku cukru - czekoladę gorzką, mleczną i pomarańczową, a także wafle o smaku waniliowym i kakaowym.
Jesteśmy niekwestionowanym liderem w sprzedaży słodyczy na wagę. Dalej rozwijamy i wspieramy marketingowo nasze kultowe produkty jak np. czekoladki Malaga, Tiki Taki i Kasztanki, czy czekolady gorzkie premium. Przed nami i naszymi Konsumentami mnóstwo nowości - zarówno w sferze produktów, które się jeszcze pojawią i niejednokrotnie pozytywnie zaskoczą, jak i komunikacji. Chcemy odróżniać się od naszej konkurencji zarówno pod względem jakości nowych produktów, jak i tego co i w jaki sposób mówimy do odbiorców. Przyszły rok przyniesie wiele ciekawych inicjatyw i przekazów, a także zaskakująco pyszne produkty, te zupełnie nowe i te już znane, ale w nowych odsłonach. Z pewnością warto obserwować Wawel i szukać go na półce.
Napisz komentarz
Komentarze