30 stycznia konsorcjum firm PPP Solutions Polska i Gülermak podpisało umowę bezpośrednią, dotyczącą IV etapu rozbudowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. To zakończenie kilkuletnich prac dokumentacyjnych i prac nad sfinansowaniem największego w Polsce projektu transportowego.
9 maja wydano Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej. „Uzyskanie ZRID-u było dla nas kamieniem milowym, otwierającym drogę do rozpoczęcia budowy linii tramwajowej” – informuje wykonawca.
W pierwszych miesiącach realizacji inwestycji odbył się szereg spotkań konsultacyjnych, podczas których zebrane zostały opinie i uwagi lokalnej społeczności. Dążąc do uwzględnienia głosu mieszkańców, dokonano modyfikacji projektu, mających na celu minimalizację negatywnego wpływu inwestycji na otaczające środowisko oraz komfort codziennego życia mieszkańców. Od jesieni mieszkańcy biorą również udział w radach budowy (najpierw raz w miesiącu, następnie w cyklach dwutygodniowych).
W czerwcu wprowadzono pierwszy etap czasowej organizacji ruchu, a od lipca rozpoczęto prace przygotowawcze związane z przebudową infrastruktury i budową linii tramwajowej. Całe lato upłynęło na przygotowaniach terenu, obejmujących m.in. wyburzenia, wycinkę drzew kolidujących z planowaną infrastrukturą oraz prace związane z przebudową sieci podziemnych.
Wrzesień rozpoczął się od spotkania z mieszkańcami. Rady budowy, w których uczestniczy strona społeczna, to doskonała okazja, by móc dowiedzieć się bezpośrednio od przedstawicieli partnera prywatnego oraz podmiotów samorządowych o prowadzonej inwestycji.
Początkiem jesieni rozpoczęły się przygotowania do budowy podziemnego przystanku „Rondo Polsadu”. W pierwszej kolejności wykonawca skoncentrował się na wykonywaniu niezbędnych przekopów kontrolnych oraz przygotowaniu platform roboczych pod głębiarkę. Do końca września prowadzone były także oględziny budynków i mieszkań znajdujących się w strefie oddziaływania inwestycji. Od lipca udało się zinwentaryzować blisko 500 mieszkań.
W pierwszym tygodniu października w okolicy estakady im. Mateusza Iżyckiego, wykonawca przystąpił do zasadniczej części robót geotechnicznych oraz rozpoczął wykopy o głębokości przekraczającej 20 metrów, tworząc ściany szczelinowe stacji podziemnej „Rondo Polsadu”.
Od 21 października mieszkańców północnej części Krakowa obowiązuje drugi etap tymczasowej organizacji ruchu, związany z przebudową sieci podziemnych oraz budową tunelu. Zamknięcia i zwężenia pasów drogowych, zmiany relacji z pierwszeństwem przejazdów czy odcinkowe wyłączenia ciągów pieszych i rowerowych obejmują ulice Lublańską, Młyńską oraz aleję Bora-Komorowskiego. Natomiast od 18 listopada dodatkowe zamknięcia oraz zwężenia pasów jezdni pojawiły się na ul. Meissnera oraz ul. Młyńskiej.
W tym samym czasie na placu budowy pojawiła się głębiarka „Lucjan”, co oznaczało powrót do głębienia ścian szczelinowych oraz budowy podziemnego przystanku „Rondo Polsad”.
W przedostatnim miesiącu roku wykonawca odwiedził również przedszkola w ramach edukacyjnych warsztatów „Mali mistrzowie – tramwajem do Mistrzejowic”. Poprzez zabawę pokazywał najmłodszym, jak wygląda budowa linii tramwajowej oraz omawiał kwestie bezpieczeństwa obowiązujące na budowie.
W grudniu wykonawca skupił się na realizacji projektu budowy stacji „Rondo Polsadu”. Rozpoczął także prace na rondzie Młyńskim, w tym budowę platform roboczych dla stacji „Rondo Młyńskie”, budowę wyjść ze stacji komory rozjazdowej dla premetra – w zakresie ścian szczelinowych oraz budowę nowego kanału dla Sudołu Dominikańskiego.
Mijający rok to czas, w którym rozpoczęły się zasadnicze prace nad budową linii tramwajowej do Mistrzejowic. W nadchodzącym 2024 r. praca będzie kontynuowana, a jej efekty staną się jeszcze bardziej widoczne. Realizatorzy budowy skupią się na budowie tunelu, który przebiegać będzie pod rondami Młyńskim i Polsadu, przebudowie i budowie nowego kanału Sudołu Dominikańskiego oraz infrastruktury podziemnej.
Napisz komentarz
Komentarze