Przebudowa infrastruktury podziemnej w dużym mieście to złożony proces, który wymaga zaangażowania wielu specjalistów. W północnej części Krakowa obejmuje ona modernizacje sieci wodociągowych, ciepłowniczych, kanalizacyjnych, gazowych, elektroenergetycznych i teletechnicznych, a także przebudowę Sudołu Dominikańskiego. Ich łączna długość wynosi aż 335 kilometrów. Przebudowa jest niezbędna, aby zapewnić mieszkańcom dostęp do bezpiecznej i trwałej infrastruktury.
Rodzaje przebudowywanych sieci:
- sieci wodociągowe – przebudowane zostanie 5,23 km
- sieci ciepłownicze – przebudowane zostanie 1,02 km
- sieci kanalizacyjne – przebudowane zostanie 9,41 km
- sieci gazowe – przebudowane zostanie 2,92 km
- sieci elektroenergetyczne – przebudowane zostanie 45,54 km
- sieci teletechniczne – przebudowane zostanie 270,56 km
- podziemny kanał Sudołu Dominikańskiego – przebudowane zostanie 0,39 km.
Przebudowa infrastruktury podziemnej to złożony proces, który wymaga precyzyjnego planowania i koordynacji działań. Prace prowadzone są z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa i odbywają się etapami. Po zakończeniu prac nad nowym elementem,np. rurą magistralną wykonaną z żeliwa sferoidalnego, następuje przepięcie, a następnie demontaż starej infrastruktury. Obecnie wykonawca inwestycji koncentruje się na tworzeniu nowej infrastruktury podziemnej, a przepięcia planowane są na okres poza sezonem grzewczym.
Sieci podziemne umieszcza się głównie pod chodnikami, ścieżkami rowerowymi oraz w pasach zieleni. Pozwala to na łatwy dostęp do instalacji w czasie naprawy lub prac konserwacyjnych. W przypadku naprawy nie wymaga to naruszania nawierzchni jezdni, co minimalizuje zakłócenia w ruchu drogowym.
Siódmy miesiąc prac
4 i 18 stycznia odbyły się sesje rady budowy, w których uczestniczyli przedstawiciele partnera prywatnego oraz podmiotów samorządowych, w tym Rady Dzielnic III Prądnik Czerwony i XV Mistrzejowice, oraz zainteresowani mieszkańcy.
W oczekiwaniu na ich ocenę i zatwierdzenie, na początku stycznia, wykonawca przedstawił mieszkańcom przygotowaną dokumentację obrazującą czasową organizację ruchu (etap 2.3). Projekt nie jest jeszcze ostateczny i podlega obecnie opiniowaniu przez ZDMK, ZTP, MPK oraz policję, a także czeka na zatwierdzenie przez Miejskiego Inżyniera Ruchu.
Odpowiadając na zgłoszenia i potrzeby kierowców, od 11 stycznia wprowadzono modyfikacje do obowiązującej czasowej organizacji ruchu. Zmiany te objęły fragment ul. Lublańskiej oraz al. Bora-Komorowskiego.
W połowie stycznia wykonawca otrzymał od Urzędu Miasta Krakowa decyzję o modyfikacji zakresu Polecenia Zmiany nr 4. Spowodowało to powrót do realizacji projektu, w obszarze ul. Lublańskiej, zgodnie z wydaną decyzją ZRID.
W drugiej połowie miesiąca wykonawca rozpoczął osadzanie pierwszych prefabrykatów pod budowę Sudołu Dominikańskiego. Nowy kanał będzie miał długość ok. 400 m i składać się będzie ze 191 żelbetowych prefabrykatów.
Co w lutym?
Od początku miesiąca Punkt Informacyjny działa dłużej. W poniedziałki jest czynny od 8.00 do 18.00, a w pozostałe dni powszednie od 8.00 do 17.00.
Pod koniec lutego wykonawca planuje wprowadzenie czasowej organizacji ruchu – etap 2.3. Na ul. Lublańskiej ruch pomiędzy rondem Polsadu i rondem Barei obywać się będzie wyłącznie po zachodniej jezdni, na której wyznaczone będzie po jednym pasie ruchu dla każdego kierunku. Ponadto ruch pojazdów od i do al. Bora-Komorowskiego zostanie przekierowany na tymczasowe skrzyżowanie z ul. Lublańską na wysokość wyjazdu z ul. Promienistych.
W zakresie prac związanych z budową tunelu będzie kontynuowana budowa stacji „Rondo Polsadu” oraz rozpocznie się instalacja nowej stacji bentonitowej dla robót geotechnicznych na rondzie Młyńskim. Wkrótce pojawi się tam dodatkowy sprzęt głębiący ściany szczelinowe. W dalszym ciągu wykonawca będzie prowadzić prace związane z budową kolejnych platform technologicznych. Roboty rozpoczną również pod estakadą im. gen. pil. Mateusza Iżyckiego.
Niezmiennie będzie również budowany nowy kanału Sudołu Dominikańskiego, a także będą przebudowywane sieci podziemne.
Napisz komentarz
Komentarze