Co to jest program lojalnościowy?
W firmie najlepiej trzymać się sprawdzonych rozwiązań, które przynoszą wymierne korzyści. Właśnie dlatego warto wiedzieć się, co to jest program lojalnościowy i dlaczego jest jednym z częściej wykorzystywanych narzędzi w kontekście strategii marketingowych. Zachęcenie klientów do regularnych zakupów i budowanie z nimi długotrwałej relacji przekłada się na zyski oraz stabilną sytuację w biznesie. Punkty payback, atrakcyjne rabaty, czy korzystny system punktowy sprawiają, że klient czuje się ważny i wie, że marce na nim zależy. Chce tam kupować i osiągać coraz lepsze wyniki lub większe rabaty. Program lojalnościowy połączony z dobrymi produktami wysokiej jakości oraz sprawną obsługą klienta sprawi, że zbudują się wierne i długotrwałe relacje między konsumentem a marką. Śmiało więc możemy nazywać programy lojalnościowe sprawdzonymi narzędziami marketingowymi. Umożliwiają budowanie wartościowej relacji i usprawniają mechanikę podejmowanych decyzji zakupowych.
Własny program lojalnościowy, czyli jaki wariant wybrać?
Idea programu lojalnościowego jest dobra i skuteczna. Jednak aby tak było, trzeba dobrze rozeznać preferencje swoich klientów. Tylko wtedy uda się nam stworzyć skuteczny program lojalnościowy. W każdym programie lojalnościowym może występować nieco inny bodziec stymulujący naszą grupę docelową. Biorąc pod uwagę mechanizm działania możemy wyróżnić kilka programów lojalnościowych. Warto zacząć od tych określanych mianem tradycyjnych. W tym przypadku zasada jest prosta. Każdy uczestnik programu otrzymuje nagrody w zamian za to, że wydaje pieniądze. Bardzo szybko można taki program wdrożyć i z łatwością nim zarządzać. Dodatkową wartością takich programów lojalnościowych jest fakt, że konsumenci mają poczucie, że uczestnictwo w takim programie, przysparza im więcej korzyści, niż jego organizatorowi. Dużą popularnością cieszą się programy lojalnościowe oparte na zdobywaniu kolejnych poziomów. Realizacja poszczególnych zadań w programie otwiera dostęp do większych i lepszych korzyści. Na zaangażowanych uczestników czekają lepsze i bardziej satysfakcjonujące nagrody. W konsekwencji budowana jest relacja o charakterze długotrwałym. Coraz częściej słyszmy także o programach lojalnościowych wykorzystujących mechanizm grywalizacji. W tym przypadku uczestnik ma za zadanie wykonywać konkretne zadania i zbierać punkty, które za nie przysługują. Zgromadzone odznaki są potwierdzeniem doświadczenia i zaangażowania w program. Stała i regularna relacja z marką jest gwarancją utrzymania statusu i zdobytego poziomu. Równie popularne są także systemy lojalnościowe oparte na korzyściach dla wszystkich uczestników. Nie ma tu znaczenia, jak długo odbiorcy uczestniczą w programie. Idea programu skupia się na tym, że jest po prostu atrakcyjny dla odbiorców. Więź z marką ma zachęcać do kolejnych zakupów. Trzeba jednak uczciwie przyznać, że w tym przypadku koszty są dość wysokie.
Napisz komentarz
Komentarze