Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
NEWSY :
Reklama

Ekologiczny dym w Krakowie. Czujniki smogu zielone

W poniedziałek 7 października około godziny 15:00 spłonął autobus hybrydowy krakowskiej komunikacji miejskiej. Mimo czarnych kłębów dymu, czujniki smogu pokazywały bardzo czyste powietrze. W Internecie pojawiły się żarty, że dym z ekologicznych autobusów jest tak ekologiczny, że nie powoduje smogu.
Ekologiczny dym w Krakowie. Czujniki smogu zielone
Podziel się
Oceń

Uwagę na tę ciekawostkę zwrócił Bartłomiej Krzych, który od lat uważa, że pomiary i mapki zanieczyszczeń powietrza są wykorzystywane do straszenia ludzi smogiem oraz są pretekstem zakazywania kominków i aut spalinowych. Na Facebooku napisał:

- Taka ciekawostka. Zjarał się dziś ekologiczny autobus hybrydowy w Krakowie ale na mapie jakości powietrza wszystko jest zielone i smogu nie ma. Bo to właśnie nie od ilości dymu a od głównie pogody zależy jakie mamy powietrze. Oczywiście te czujniki Airly to też pokazują sobie czasem co chcą.

W komentarzu dodał:

- Ponoć w radio mówili, że ten dym nieszkodliwy… no proszę, dym z drewna z kominka zabija najmocniej, ale ze spalonego autobusu to uzdrawia.

Informację o spalonym autobusie przekazal także portal M jak Małopolska, który opublikował również film pokazujący pojazd w kłębach ognia i dymu, udostępniony przez stronę Patrol998-Małopolska..

Mapę powietrza czujników Airly można sprawdzać na stronie:


Napisz komentarz
Komentarze
czytelnik 08.10.2024 11:00
Dobre dziennikarstwo; informacje zebrane z różnych źródeł, weryfikacja danych, opinie ekspertów. Warto czytać

Krzychu 08.10.2024 09:42
Warto zauważyć, że czujniki jakości powietrza mierzą specyficzne substancje zanieczyszczające, takie jak pyły zawieszone PM2.5 czy PM10, które są głównymi wskaźnikami smogu. Dym generowany przez pożar autobusowy, choć widowiskowy, może nie zawierać tych samych poziomów pyłów zawieszonych czy chemikaliów, które typowo podnoszą odczyty smogu. Różnica wynika z różnych składników dymu i emisji w zależności od źródła spalania. Pożar autobusu generuje inne związki chemiczne niż np. spalanie drewna czy paliw kopalnych, które uwalniają większe ilości cząstek PM. Ponadto pomiar jakości powietrza jest ściśle uzależniony od lokalizacji i czasu pomiaru. Rozprzestrzenianie się dymu zależy od warunków meteorologicznych, takich jak wiatr czy temperatura, które mogą wpływać na to, że nie wszystkie zanieczyszczenia są wykrywane przez czujniki zlokalizowane w innym miejscu. Dlatego sytuacja, w której czujniki nie wykazują zwiększonego zanieczyszczenia po takim pożarze, niekoniecznie oznacza błąd pomiarowy czy manipulację danymi, lecz raczej wskazuje na specyfikę zjawiska i ograniczenia w pomiarach oraz interpretację danych. Zanim autor zdecyduje się na publikowanie artykułów o tak złożonych kwestiach, przydałoby się odświeżyć wiedzę z zakresu nauki o środowisku i zrozumieć, co tak naprawdę mierzą czujniki jakości powietrza. Niestety, poziom edukacji w zakresie rzetelnego i opartego na faktach dziennikarstwa wyraźnie spada, jeśli takie treści są traktowane poważnie.

WKRÓTCE W KINACH
Reklama
Reklama
Dołącz do nas!
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama