Pracownie aktywnego korzystania z technologii PAKT powstały jedynie w czterech miastach w Polsce - jednym z nich jest Tarnów. Są to nowoczesne przestrzenie służące prowadzeniu działań edukacyjnych dla uczniów, nauczycieli i dorosłych, oparte na idei STEAM. Celem działań jest upowszechnianie koncepcji edukacji interdyscyplinarnej, w której uczenie się i nauczanie oparte jest o wyzwania i zadania problemowe; edukację praktyczną i procesualną, możliwą do aplikowania również w warunkach szkolnych.
To wspaniałe i kreatywne miejsce, w którym uczniowie, nauczyciele i wszyscy chętni będą mogli zdobywać, poznawać i przyswajać kompetencje cyfrowe, uczyć się inaczej, aktywnie, w oparciu o doświadczenia i prace projektowe. Będą tam projektować, konstruować i programować roboty, współpracować i zastanawiać się nad tym, jak rozwiązać napotkane problemy i robić to zespołowo - powiedziała Marta Malec-Lech z zarządu województwa.
Pracownia powstała w odpowiedzi na potrzeby polskiej gospodarki, w oparciu o wyzwania XXI wieku. Zostały stworzone przestrzenie, w których uczestnicy podczas pracy w grupie i w oparciu o wyzwania i zadania problemowe, dzięki narzędziom, nowoczesnym technologiom i wsparciu wykwalifikowanych edukatorów będą rozwijać swoje umiejętności: kreatywność, przedsiębiorczość i innowacyjność, wykorzystując przy tym nowe technologie.
W PAKT organizowane będą warsztaty i szkolenia oparte na trzech wiodących ścieżkach: STEAM, robotyka oraz programowanie i multimedia. Podczas zajęć uczniowie będą uczyć się: krytycznego myślenia, poszukiwania i weryfikowania informacji, stawiania hipotez, robienia notatek, dokumentowania, podejmowania refleksji z działań i prezentowania rezultatów swojej pracy.
Celem PAKT jest:
- upowszechnienie idei STEAM w edukacji formalnej,
- umożliwienie uczniom kontaktu z nowoczesnymi technologiami,
- zachęcenie młodzieży do wyboru ścieżki kariery w branży ICT,
- podnoszenie kwalifikacji lub przekwalifikowanie się osób dorosłych,
- stworzenie przez nauczycieli autorskich koncepcji zajęć w szkołach,
- zwiększenie konkurencyjności osób dorosłych na rynku pracy w Polsce i Europie,
- elastyczne i stopniowe wdrażanie modelu STEAM – od zadań problemowych, poprzez zadania interdyscyplinarne do pracy projektowej.
Pracownie dedykowane są dzieciom, młodzieży i osobom dorosłym, chcącym podnieść swoje kwalifikacje z zakresu kompetencji cyfrowych. To również miejsca dla nauczycieli, dla których będą prowadzone specjalne warsztaty w formie stacjonarnej i on-line. Projekt zakłada stworzenie podcastów poświęconych kompetencjom i zawodom przyszłości oraz prowadzenie webinarów dla edukatorów z zakresu tworzenia zadań problemowych, miniprojektów i efektywnych praktyk dydaktycznych.
Przypomnijmy, STEAM to interdyscyplinarna praca problemowa i projektowa w edukacji: S - jak Science - nauki przyrodnicze, T - jak Technology - technologia, E - jak Engineering - inżynieria, A - jak Art - sztuka, M - jak Maths - matematyka. Zajęcia oparte na STEAM są elastyczne: nie trzeba łączyć wszystkich wymienionych obszarów i nie trzeba także wykorzystywać zaawansowanych narzędzi cyfrowych.
Partnerem projektu Aktywnego Korzystania z Technologii – PAKT” jest Stowarzyszenie "Miasta w Internecie".
Napisz komentarz
Komentarze