Opłaty przy imporcie aut z Niemiec
Sprowadzanie pojazdów zza naszej zachodniej granicy jest procesem stosunkowo prostym, głównie ze względu na członkostwo Niemiec w Unii Europejskiej. Oznacza to, że przy imporcie samochodów osobowych nie są pobierane żadne cła. . Jednak należy pamiętać o kilku kluczowych opłatach:
- VAT (Podatek od Wartości Dodanej) - jeśli samochód jest sprowadzony bezpośrednio do naszego kraju, musisz zapłacić VAT w Polsce. Stawka podatku VAT wynosi obecnie 23%;
- opłata skarbowa za pierwszą rejestrację — transport aut z Niemiec do Polski w celu normalnego użytkowania oznacza przymus ich obowiązkowej rejestracji. Opłata skarbowa wynosi 2% wartości pojazdu i trzeba jej dokonać w ciągu maksymalnie 30 dni po zapłaceniu akcyzy;
- opłata akcyzowa — dotyczy głównie samochodów z silnikami o pojemności powyżej 2 litrów. Stawka akcyzy zależy od pojemności silnika oraz poziomu emisji CO2. W przypadku aut o pojemności silników do 2000 cm3 wynosi 3,1% wartości pojazdu, natomiast w przypadku mocniejszych jednostek napędowych stawka ta wzrasta do 18,6 % wartości.
Cła i opłaty przy imporcie aut z Anglii
Po Brexicie, czyli wyjściu Wielkiej Brytanii z UE, transport samochodu z Anglii do Polski stał się bardziej skomplikowany i wiąże się z dodatkowymi cłami i opłatami:
- opłata celna — w zależności od umowy handlowej, która obowiązuje obecnie między UE a Wielką Brytanią, pobierane jest cło od importowanych samochodów. Wartość cła zależy od kategorii towaru i może wynosić od 0% do 10% wartości pojazdu (najczęściej jest to druga ze wskazanych wartości);
- VAT — podobnie jak w przypadku aut sprowadzanych zza naszej zachodniej granicy podatek VAT wynosi 23 % i należy go zapłacić, jeśli samochód jest importowany bezpośrednio do Polski;
- opłata skarbowa i akcyza — wysokość tych opłat jest identyczna jak przy imporcie aut z Niemiec.
Dodatkowe koszty
Nie można zapomnieć o kilku dodatkowych opłatach, które mogą pojawić się niezależnie od kraju importu:
- tłumaczenia dokumentów — wszystkie dokumenty dotyczące importowanego pojazdu muszą być przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego;
- badanie techniczne — aby zarejestrować samochód w Polsce, konieczne jest przeprowadzenie badania technicznego. W zależności od tego, czy auto jest powypadkowe, czy nie — opłata za jego wykonanie nieco się różni;
- koszt ubezpieczenia — przed rejestracją samochodu w Polsce, musisz wykupić polisę OC. Jej wysokość zależy m.in. od modelu i marki auta, czy też doświadczenia kierowcy.
Obawiasz się formalności? Skorzystaj z usług profesjonalnej firmy sprowadzającej samochody z zagranicy
Proces importu aut z Niemiec różni się od importu aut z Anglii przede wszystkim ze względu na Brexit, który wprowadził dodatkowe cła przy transportach z Wielkiej Brytanii. Z tego też powodu liczba opłat i dodatkowych kosztów jest nieco większa niż przy sprowadzaniu pojazdów z UE. Jeżeli więc chcesz mieć pewność, że dopełnisz wszystkich formalności, skorzystaj z usług profesjonalistów. Firma transportowa zajmie się dla Ciebie importem aut z zagranicy.
Napisz komentarz
Komentarze