Klub Porozumienia Radnych Otwartej Wieliczki i Konfederacji jako pierwszy przygotował projekt rezolucji wyrażającej sprzeciw wobec nowej SCT. Złożono go dwa tygodnie przed sesją, a od tygodnia był publicznie dostępny w materiałach na sesję. Jednak w trakcie sesji, grupa radnych z klubów Koalicji Obywatelskiej i Porozumienia Samorządowego uznała, że proponowana wersja jest zbyt ostra i przedstawili swoją treść rezolucji. Po prawie godzinnej dyskusji przegłosowane zostały obie. Czym się różnią?
Pierwszy tekst wyraża zdecydowany sprzeciw wobec nowej Strefy Czystego Transportu (SCT) w Krakowie, podkreślając jej niesprawiedliwość wobec mieszkańców Małopolski. Krytykuje zaostrzenie wymogów emisyjnych, zwłaszcza wykluczenie aut z normą Euro 5, co uderza w osoby, które niedawno dostosowały się do wcześniejszych regulacji. Szczególnie kontrowersyjny jest zapis o miesięcznej opłacie 500 zł dla kierowców spoza Krakowa, który zdaniem Rady Miejskiej Wieliczki jest dyskryminujący i dotyka głównie mniej zamożnych obywateli. Tekst podkreśla także brak odpowiednich działań kompensacyjnych, takich jak rozwój komunikacji zbiorowej i infrastruktury parkingowej, wskazując na możliwe negatywne skutki społeczne i gospodarcze dla Krakowa i okolic.
Drugi tekst podkreśla troskę o środowisko i konieczność znalezienia równowagi między ochroną powietrza a potrzebami mieszkańców. Zawiera konkretne postulaty, takie jak ograniczenie SCT do najbardziej zanieczyszczonych dzielnic Krakowa (analogicznie do Warszawy) oraz wydłużenie okresów przejściowych dla pojazdów spełniających normy Euro 5. Zawiera także propozycję rozwoju infrastruktury transportowej, w tym budowy parkingów Park&Ride i rozwoju Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Dodatkowo postuluje powołanie komisji międzygminnej, która miałaby wypracować kompromisowe rozwiązania z udziałem samorządów i ekspertów. Podkreśla gotowość Rady Miejskiej Wieliczki do współpracy w celu osiągnięcia celów ekologicznych przy jednoczesnym uwzględnieniu potrzeb mieszkańców.
Nie ulega wątpliwości, że z Wieliczki do Krakowa idzie krytyczny głos wobec nowych propozycji ograniczenia aut w Krakowie. Nowa wersja SCT jest również negatywnie oceniana przez mieszkańców Krakowa, którzy protestowali na spotkaniach konsultacyjnych w krakowskim magistracie. Termin konsultacji kończy się 17 stycznia 2025.
Szczegóły dotyczące SCT w Krakowie znajdują się na poniższej stronie:
Napisz komentarz
Komentarze