GDDKiA przejmuje stery – kiedy znikną bramki?
Proces przejęcia autostrady przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) już się rozpoczął. Przez najbliższe dwa lata trwać będą przygotowania, a odcinek zostanie przekazany państwu w odpowiednim stanie technicznym – to warunek zapisany w umowie z obecnym koncesjonariuszem. Po zakończeniu tego procesu przejazd A4 Katowice–Kraków dla aut osobowych będzie całkowicie darmowy!
Trzeci pas i wielka inwestycja – czy A4 uniknie korków?
Zmiany własności to nie wszystko. Przed autostradą A4 czas wielkich inwestycji. Stalexport Autostrady planuje rozbudowę o trzeci pas ruchu, co ma kosztować około 3 miliardów złotych. To pilna potrzeba – już teraz średniodobowe natężenie ruchu na tym odcinku sięga 50 tysięcy pojazdów, a po zniesieniu opłat liczba ta może gwałtownie wzrosnąć12. Eksperci ostrzegają: bez szybkiej rozbudowy A4 może stanąć w gigantycznych korkach!
Kto będzie zarządzał autostradą? Przetargi i nowe zasady
Za rozbudowę i utrzymanie autostrady po przejęciu przez państwo odpowiadać będą firmy wyłonione w otwartych przetargach. Stalexport Autostrada Małopolska, dotychczasowy zarządca, również będzie mogła w nich wystartować, jeśli spełni odpowiednie kryteria. To oznacza nowe zasady gry i szansę na większą konkurencyjność.
Co dalej z ruchem na A4? Eksperci ostrzegają
Zniesienie opłat na A4 Katowice–Kraków może spowodować lawinowy wzrost liczby samochodów na tej trasie. Prezes Stalexportu pyta wprost: „Co się stanie z tą drogą następnego dnia, kiedy dramatycznie wzrośnie ruch po zniesieniu opłat?”. Odpowiedź poznamy już wkrótce – jedno jest pewne: kierowców czekają duże zmiany, a region Śląska i Małopolski może zyskać na lepszej dostępności i oszczędnościach.
Darmowa autostrada A4 Katowice–Kraków to przełom dla kierowców i mieszkańców regionu. Zniknięcie opłat, planowana rozbudowa i zmiany w zarządzaniu to tematy, które będą elektryzować wszystkich użytkowników dróg w Małopolsce i na Śląsku!
Napisz komentarz
Komentarze