Dlaczego remont jest konieczny? Ekspertyzy mówią jasno!
Ekspertyza Politechniki Krakowskiej wykazała, że obecna konstrukcja mostu może funkcjonować bezpiecznie maksymalnie do 2038 roku. Aby uniknąć ryzyka, konieczne jest przeprowadzenie kompleksowych prac modernizacyjnych34. W perspektywie długoterminowej planuje się rozbiórkę obecnej konstrukcji i budowę nowej przeprawy, która sprosta wymaganiom dynamicznie rozwijającego się miasta.
Zakres prac – co zostanie zmienione?
Modernizacja obejmie kluczowe elementy konstrukcji:
Wymianę nawierzchni jezdni oraz torowiska tramwajowego, co poprawi komfort użytkowania.
Naprawę żelbetowej płyty mostu, która stanowi fundament całej konstrukcji.
Przebudowę ciepłociągu biegnącego przez most, aby zmodernizować infrastrukturę techniczną.
Utrudnienia dla mieszkańców – jak się przygotować?
Remont wymusi czasowe wyłączenie ruchu samochodowego na moście przez około osiem miesięcy. Przez sześć miesięcy nie będą mogły korzystać z niego również tramwaje. W tym czasie zostanie wprowadzona tymczasowa organizacja ruchu, a priorytetem będzie zapewnienie alternatywnych tras komunikacyjnych.
Kto zaoszczędził miliony dla Krakowa?
Konsorcjum ZUE i Intop Tarnobrzeg wygrało przetarg dzięki najkorzystniejszej ofercie. Co więcej, wykonawca zobowiązał się do skrócenia terminu przywrócenia ruchu tramwajowego o dwa tygodnie oraz ruchu kołowego o cztery tygodnie, co pozwoli ograniczyć utrudnienia dla mieszkańców.
Co dalej z Mostem Grunwaldzkim? Plany na przyszłość
Mimo gruntownego remontu obecna konstrukcja nie jest docelowa. W perspektywie 2038 roku planuje się budowę nowoczesnej przeprawy dostosowanej do intensywnego ruchu komunikacji miejskiej oraz potrzeb pieszych i rowerzystów.
Remont Mostu Grunwaldzkiego to nie tylko konieczność, ale także szansa na poprawę infrastruktury miejskiej i komfort życia mieszkańców. Dzięki oszczędnościom oraz skróceniu czasu realizacji prac, Kraków pokazuje, że potrafi efektywnie zarządzać największymi inwestycjami drogowymi.
Napisz komentarz
Komentarze