Dalekosiężne plany czy gotowy pomysł?
Jak poinformował Marek Rudzianiec, zastępca dyrektora Biura Rozkładów Jazdy PKP Intercity, koncepcja rozkładu jazdy i wstępne zestawienie taboru już istnieją! To ogromny krok naprzód w realizacji tego projektu.
„Powstała koncepcja rozkładu jazdy oraz wstępne zestawienie takiego pociągu taborem PKP Intercity” – zdradził Marek Rudzianiec.
Jednak, jak to często bywa w międzynarodowych przedsięwzięciach, na drodze do celu pojawiają się pewne komplikacje. PKP Intercity intensywnie współpracuje z partnerami z Austrii, Słowenii i Chorwacji, aby uruchomić to połączenie.
„Trwają szeroko zakrojone prace z partnerami austriackimi, słoweńskimi oraz chorwackimi, aby takie połączenie uruchomić. W tym momencie nie jesteśmy w stanie zadeklarować terminu uruchomienia takiego pociągu, ale staramy się, aby nastąpiło to jak najszybciej, ponieważ widzimy potencjał w tej relacji” – dodał Rudzianiec.
Poseł Kmita nie ustaje w walce o Chorwację.
Do zapowiedzi PKP Intercity odniósł się poseł Łukasz Kmita, który od dawna zabiega o to połączenie, składając w tej sprawie interpelację już w maju 2024 roku. Poseł przypomniał, że według odpowiedzi wiceministra Malepszaka, strona chorwacka jest zainteresowana współpracą jedynie na warunkach komercyjnych, bez ponoszenia ryzyka finansowego.
„Czy w tym zakresie coś się zmieniło i czy Ministerstwu bądź PKP Intercity udało się we współpracy z partnerami międzynarodowymi osiągnąć jakieś porozumienie?” – pytał poseł Kmita.
Prezes PKP Intercity uspokaja: Tabor jest gotowy!
Na pytania posła odpowiedział Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity, który przedstawił bardziej optymistyczny obraz sytuacji z polskiej perspektywy.
„Pociąg do Rijeki chcemy uruchomić na bazie pociągu Sobieski, który jedzie do Wiednia. Biorąc to pod uwagę, z punktu widzenia kosztów uruchomienia połączenia do Rijeki, strona polska nie poniosłaby dodatkowych kosztów” – zaznaczył Janusz Malinowski.
Prezes zapewnił, że od strony taborowej PKP Intercity jest w pełni przygotowane na uruchomienie połączenia do Rijeki. Jednakże, istnieją przeszkody, które leżą po stronie innych krajów.
„Problem nie leży po stronie czeskiej, bo strona czeska również uwzględniła ten pociąg w umowie PSC. Problem nie dotyczy także odcinka do Wiednia, ale od Wiednia do granicy słoweńskiej oraz na terenie Słowenii. Te kraje musiałyby uwzględnić ten pociąg w swoich umowach PSC w tym kierunku” – wyjaśnił prezes PKP Intercity.
Słowenia i modernizacje największą przeszkodą.
Janusz Malinowski wskazał, że największym wyzwaniem jest trwająca modernizacja linii kolejowych w Słowenii. Dodatkowo, konieczne jest przekonanie Austrii i Słowenii do uwzględnienia tego połączenia w ich umowach dotyczących świadczenia usług publicznych (PSC).
„Po stronie Słowenii pojawia się jeszcze jeden problem – trwająca modernizacja, i to jest obecnie największa trudność. Ryzyka biznesowego dla nas w zasadzie nie ma – musimy tylko przekonać stronę austriacką, aby odcinek od Wiednia przez Graz do granicy oraz stronę słoweńską uwzględniły te pociągi w swoich umowach PSC” – podkreślił.
Ministerstwo Infrastruktury w akcji!
Krzysztof Szymański z Ministerstwa Infrastruktury zapewnił, że sprawą połączenia do Chorwacji aktywnie zajmuje się minister Dariusz Klimczak, który wystosował pisma do ministrów transportu Austrii i Słowenii, proponując rozwiązania problemu finansowania odcinka Wiedeń – Maribor.
„Tematem połączenia do Chorwacji zainteresowany jest sam pan minister Dariusz Klimczak, który podpisał pismo do ministerstw transportu Austrii i Słowenii z propozycją, aby rozwiązać problem braku finansowania połączeń pomiędzy Wiedniem a Mariborem” – powiedział Krzysztof Szymański.
Ministerstwo podkreśla, że uruchomienie tego połączenia przyniesie korzyści wszystkim zainteresowanym stronom, w tym mieszkańcom Wiednia, którzy zyskają dogodne połączenie nocne do Rijeki.
„Nie chodzi nam o to, by uruchomić sobie fajne połączenie kosztem innych, ale również zakładamy, że mogłoby to być korzystne dla wszystkich partnerów. Właśnie na tej zasadzie – porozumienia i partnerstwa w kooperacji – chcielibyśmy takie połączenie uruchomić” – dodał Szymański.
Jak mógłby wyglądać rozkład jazdy?
PKP Intercity przedstawiło potencjalny rozkład jazdy, który zakłada wyjazd z Warszawy około godziny 14:00 i przyjazd do Rijeki około 9:00. Połączenie powrotne z chorwackiego kurortu miałoby odjeżdżać o godzinie 19:00, aby dotrzeć do Warszawy około godziny 14:00.
Przykładowy rozkład:
Stacja | Przyjazd | Odjazd |
---|---|---|
Warszawa Centralna | 14:05 | |
Opoczno Południe | 15:06 | 15:06 |
Włoszczowa Północ | 15:34 | 15:34 |
Katowice | 17:00 | 17:00 |
Ostrava hl.n. | 18:51 | 18:51 |
Břeclav | 20:55 | 20:55 |
Wien Hbf | 21:50 | 21:50 |
Graz Hbf | 0:33 | 0:53 |
Maribor | 1:53 | 3:10 |
Ljubljana | 6:00 | 6:00 |
Rijeka | 8:45 | |
Rijeka | 19:00 | |
Ljubljana | 22:55 | 22:55 |
Maribor | 1:25 | 2:06 |
Graz Hbf | 3:06 | 3:26 |
Wien Hbf | 6:10 | 6:10 |
Břeclav | 7:05 | 7:05 |
Ostrava hl.n. | 9:05 | 9:05 |
Katowice | 11:00 | 11:00 |
Włoszczowa Północ | 12:25 | 12:25 |
Opoczno Południe | 12:55 | 12:55 |
Warszawa Centralna | 13:50 |
Co z Krakowem?
Niestety, przedstawiony rozkład jazdy nie uwzględnia stolicy Małopolski. Podobnie jak w pierwotnych planach, trasa omija Kraków ze względów logistycznych.
Bezpośrednie połączenie kolejowe z Polski do Chorwacji, a konkretnie do Rijeki, jest coraz bliżej realizacji. PKP Intercity jest gotowe taborowo i ma opracowaną koncepcję rozkładu jazdy. Jednakże, kluczowe decyzje i współpraca ze strony Austrii i Słowenii, a także przezwyciężenie trudności związanych z modernizacją słoweńskich linii kolejowych, zadecydują o ostatecznym terminie uruchomienia tego wyczekiwanego połączenia. Miejmy nadzieję, że już wkrótce będziemy mogli wsiąść do pociągu i komfortowo dotrzeć nad chorwackie wybrzeże!
Napisz komentarz
Komentarze