Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
NEWSY :
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Sensacja na szynach? Chorwacja dementuje: Nie Split, a Rijeka celem wakacyjnego pociągu z Polski! Co z Krakowem?

Marzysz o wakacjach nad Adriatykiem bez stresu związanego z lotniskiem i korkami? Wygląda na to, że bezpośrednie połączenie kolejowe z Polski do Chorwacji staje się coraz bardziej realne! Podczas posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury PKP Intercity podzieliło się najnowszymi informacjami na temat prac nad tym wyczekiwanym przez wielu połączeniem. Niestety, konkretna data uruchomienia pociągu do Rijeki wciąż pozostaje tajemnicą.
Pociąg ED250-001 PKP Intercity
Pociąg ED250-001 PKP Intercity

Autor: Flickr

Podziel się
Oceń

Dalekosiężne plany czy gotowy pomysł?

Jak poinformował Marek Rudzianiec, zastępca dyrektora Biura Rozkładów Jazdy PKP Intercity, koncepcja rozkładu jazdy i wstępne zestawienie taboru już istnieją! To ogromny krok naprzód w realizacji tego projektu.

„Powstała koncepcja rozkładu jazdy oraz wstępne zestawienie takiego pociągu taborem PKP Intercity” – zdradził Marek Rudzianiec.

Jednak, jak to często bywa w międzynarodowych przedsięwzięciach, na drodze do celu pojawiają się pewne komplikacje. PKP Intercity intensywnie współpracuje z partnerami z Austrii, Słowenii i Chorwacji, aby uruchomić to połączenie.

„Trwają szeroko zakrojone prace z partnerami austriackimi, słoweńskimi oraz chorwackimi, aby takie połączenie uruchomić. W tym momencie nie jesteśmy w stanie zadeklarować terminu uruchomienia takiego pociągu, ale staramy się, aby nastąpiło to jak najszybciej, ponieważ widzimy potencjał w tej relacji” – dodał Rudzianiec.

Poseł Kmita nie ustaje w walce o Chorwację.

Do zapowiedzi PKP Intercity odniósł się poseł Łukasz Kmita, który od dawna zabiega o to połączenie, składając w tej sprawie interpelację już w maju 2024 roku. Poseł przypomniał, że według odpowiedzi wiceministra Malepszaka, strona chorwacka jest zainteresowana współpracą jedynie na warunkach komercyjnych, bez ponoszenia ryzyka finansowego.

„Czy w tym zakresie coś się zmieniło i czy Ministerstwu bądź PKP Intercity udało się we współpracy z partnerami międzynarodowymi osiągnąć jakieś porozumienie?” – pytał poseł Kmita.

Prezes PKP Intercity uspokaja: Tabor jest gotowy!

Na pytania posła odpowiedział Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity, który przedstawił bardziej optymistyczny obraz sytuacji z polskiej perspektywy.

„Pociąg do Rijeki chcemy uruchomić na bazie pociągu Sobieski, który jedzie do Wiednia. Biorąc to pod uwagę, z punktu widzenia kosztów uruchomienia połączenia do Rijeki, strona polska nie poniosłaby dodatkowych kosztów” – zaznaczył Janusz Malinowski.

Prezes zapewnił, że od strony taborowej PKP Intercity jest w pełni przygotowane na uruchomienie połączenia do Rijeki. Jednakże, istnieją przeszkody, które leżą po stronie innych krajów.

„Problem nie leży po stronie czeskiej, bo strona czeska również uwzględniła ten pociąg w umowie PSC. Problem nie dotyczy także odcinka do Wiednia, ale od Wiednia do granicy słoweńskiej oraz na terenie Słowenii. Te kraje musiałyby uwzględnić ten pociąg w swoich umowach PSC w tym kierunku” – wyjaśnił prezes PKP Intercity.

Słowenia i modernizacje największą przeszkodą.

Janusz Malinowski wskazał, że największym wyzwaniem jest trwająca modernizacja linii kolejowych w Słowenii. Dodatkowo, konieczne jest przekonanie Austrii i Słowenii do uwzględnienia tego połączenia w ich umowach dotyczących świadczenia usług publicznych (PSC).

„Po stronie Słowenii pojawia się jeszcze jeden problem – trwająca modernizacja, i to jest obecnie największa trudność. Ryzyka biznesowego dla nas w zasadzie nie ma – musimy tylko przekonać stronę austriacką, aby odcinek od Wiednia przez Graz do granicy oraz stronę słoweńską uwzględniły te pociągi w swoich umowach PSC” – podkreślił.

Ministerstwo Infrastruktury w akcji!

Krzysztof Szymański z Ministerstwa Infrastruktury zapewnił, że sprawą połączenia do Chorwacji aktywnie zajmuje się minister Dariusz Klimczak, który wystosował pisma do ministrów transportu Austrii i Słowenii, proponując rozwiązania problemu finansowania odcinka Wiedeń – Maribor.

„Tematem połączenia do Chorwacji zainteresowany jest sam pan minister Dariusz Klimczak, który podpisał pismo do ministerstw transportu Austrii i Słowenii z propozycją, aby rozwiązać problem braku finansowania połączeń pomiędzy Wiedniem a Mariborem” – powiedział Krzysztof Szymański.

Ministerstwo podkreśla, że uruchomienie tego połączenia przyniesie korzyści wszystkim zainteresowanym stronom, w tym mieszkańcom Wiednia, którzy zyskają dogodne połączenie nocne do Rijeki.

„Nie chodzi nam o to, by uruchomić sobie fajne połączenie kosztem innych, ale również zakładamy, że mogłoby to być korzystne dla wszystkich partnerów. Właśnie na tej zasadzie – porozumienia i partnerstwa w kooperacji – chcielibyśmy takie połączenie uruchomić” – dodał Szymański.

Jak mógłby wyglądać rozkład jazdy?

PKP Intercity przedstawiło potencjalny rozkład jazdy, który zakłada wyjazd z Warszawy około godziny 14:00 i przyjazd do Rijeki około 9:00. Połączenie powrotne z chorwackiego kurortu miałoby odjeżdżać o godzinie 19:00, aby dotrzeć do Warszawy około godziny 14:00.

Przykładowy rozkład:

StacjaPrzyjazdOdjazd
Warszawa Centralna 14:05
Opoczno Południe15:0615:06
Włoszczowa Północ15:3415:34
Katowice17:0017:00
Ostrava hl.n.18:5118:51
Břeclav20:5520:55
Wien Hbf21:5021:50
Graz Hbf0:330:53
Maribor1:533:10
Ljubljana6:006:00
Rijeka8:45 
   
Rijeka 19:00
Ljubljana22:5522:55
Maribor1:252:06
Graz Hbf3:063:26
Wien Hbf6:106:10
Břeclav7:057:05
Ostrava hl.n.9:059:05
Katowice11:0011:00
Włoszczowa Północ12:2512:25
Opoczno Południe12:5512:55
Warszawa Centralna13:50 

Co z Krakowem? 

Niestety, przedstawiony rozkład jazdy nie uwzględnia stolicy Małopolski. Podobnie jak w pierwotnych planach, trasa omija Kraków ze względów logistycznych.

Bezpośrednie połączenie kolejowe z Polski do Chorwacji, a konkretnie do Rijeki, jest coraz bliżej realizacji. PKP Intercity jest gotowe taborowo i ma opracowaną koncepcję rozkładu jazdy. Jednakże, kluczowe decyzje i współpraca ze strony Austrii i Słowenii, a także przezwyciężenie trudności związanych z modernizacją słoweńskich linii kolejowych, zadecydują o ostatecznym terminie uruchomienia tego wyczekiwanego połączenia. Miejmy nadzieję, że już wkrótce będziemy mogli wsiąść do pociągu i komfortowo dotrzeć nad chorwackie wybrzeże!


Napisz komentarz

Komentarze

WKRÓTCE W KINACH
Reklama
Reklama
Dołącz do nas!
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama